Inapoi

Logo clinica

Meniu
Sfaturi

Dieta

O carie, doua carii...sau, o dieta echilibrata si NICIO CARIE!

Cand saliva nu mai face fata la actul de autocuratire a dintilor prin spalarea resturilor alimentare, pe dinti se poate forma o pelicula aderenta, asa numita placa dentara. Coloniile de bacterii existente in placa dentara se combina cu glucidele din alimente si formeaza un acid care ulterior ataca smaltul dintilor si cauzeaza cariile.

  • Auuu...!!!
    Cele mai importante cauze care favorizeaza aparitia cariilor sunt:
    • alimentatia bogata in carbohidrati
    • alimentatia saraca in proteine
    • consumul excesiv de alimente moi si lipicioase
    • alimentatia saraca in vitamine (in special vitaminele A, B, B6, C, D)
    • consumul frecvent de produse fainoase si de produse care contin zahar, in special zahar rafinat
    • alimentatia saraca in calciu si fosfor
    • insuficienta fluorului in smaltul dintilor

Dintre toate elementele enumerate mai sus, cel mai periculos este zaharul. Cu cat micutul tau consuma mai mult zahar sau produse care contin zahar, cu atat este mai mare riscul ca pe dintisorii lui sa apara carii.

Consumul dulciurilor in portii mici intre mese este de 10 ori mai periculos decat consumarea aceleiasi cantitati intr-o singura portie, in timpul mesei. De aceea intre mese dulciurile trebuie interzise!

O nutritie dezechilibrata, bogata in zahar si carbohidrati si saraca in minerale si vitamine, poate duce la dereglarea metabolismului, obezitate, dezvoltare defectuoasa a dintisorilor, afectiuni ale gingiei si la aparitia cariilor.

Alimentatia joaca un rol foarte important in formarea si dezvoltarea dintisorilor!

  • Este important ca dieta copilului tau sa contina alimente bogate in calciu:
    • Fructe si legume
    • Cereale Integrale, orez
    • Lactate: lapte, iaurt si branzeturi
    • Carne de pui si peste
    • Oua
    • Nuci, seminte, alune de padure
  1. Sfaturi pentru parinti:
    1. Cat este mic, copilul NU trebuie adormit cu biberonul ce contine lapte, ceai indulcit, sau sucuri ci doar apa; de asemenea, pe parcursul zilei, biberonul sau canita nu trebuie sa contina lichide indulcite sau acide. In acest mod vei evita expunerea constanta a dintisorilor la zahar mai tarziu, joaca-te cu copilasul tau cand pregatesti masa. In joaca vei reusi sa il inveti importanta obiceiurilor alimentare sanatoase;
    2. Serveste copiilor tai mancaruri simple sarace in carbohidrati care nu au nevoie de fierbere indelungata. Produsele alimentare nu trebuie sa fie supuse unei prelucrari termice indelungate;
    3. Pentru gustari, cele mai indicate alimente sunt fructele si legumele, considerate „alimente detergente”. Prin apa pe care o contin, fructele dilueaza zaharul si stimuleaza saliva ce „va spala” particulele alimentare aderente pe dintisori. Cea mai buna alegere pentru fructe - cele care contin multa apa: mere, struguri, pere, pepene rosu sau galben;
    4. Branza, mancata la sfarsitul mesei creste concentratia de calciu si reduce astfel aparitia cariilor. Taie branza ornamental cu formele de prajituri, pentru a atrage micutul tau sa o manance;
    5. Incearca sa reduci pana la excludere din dieta copilului tau consumul lichidelor indulcite sau acidulate si sfatuieste-l sa consume cat mai multa apa;
    6. Urmareste cu atentie ca micutul tau sa se spele pe dintisori dupa fiecare masa si nu uita: Periajul dentar trebuie sa dureze cel putin 3 minute, dupa fiecare masa.

Dedica zilnic copilului tau 10 minute in fiecare zi pentru supravegherea igienizarii dentare. Ii vei darui astfel cel mai valoros cadou - niste dintisori sanatosi!

Inapoi